علائم خرابی سیبک
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
سیبک خودرو چیست؟
سیبک ( به لاتین ball joint ) از اجزای سیستم تعلیق جلو خودرو است. سیستم تعلیق جلو مجموعه ای پیچیده از پیوندها ، اتصالات ، بوشها و یاتاقان ها است که به چرخ های جلو اجازه می دهد تا به طور مستقل بالا و پایین بروند و با هم به چپ یا راست بپیچند. در طول حرکت ، سیستم تعلیق تماس تایر با جاده را برای کنترل بهینه خودرو و سایش تایر به حداکثر می رساند. سیبک خودرو از اجزای حیاتی سیستم تعلیق جلو است که پیوندهای مختلف را به هم متصل کرده و به آنها امکان حرکت می دهد.
این قطعه از یک توپ و یک سوکت شبیه مفصل ران بدن انسان تشکیل شده است. سیبک سیستم تعلیق جلو، حرکتی چرخشی بین فرمان و طبق را جهت سواری ایمن و روان ایجاد می کند و به شما امکان کنترل دقیق اتومبیل را می دهد.
سیبکها در سیستم فرمان و سیستم تعلیق خودرو، حضور داشته و نقشی بسیار حیاتی در این سیستمها ایفا مینمایند. خودروی ماکسیمای مورد نظر با مشکلات زیاد در جلوبندی خودرو مراجعه کرده بود که یکی از این مشکلات که مربوط به سیبک فرمان خودرو می شد ، لرزش فرمان و سفت شدن فرمان حین رانندگی بود. خودروی مورد نظر پس از عیب یابی مشکل مکانیکی، تعویض سیبک برای آن انجام شد.
علائم خرابی سیبک چه هستند ؟
این قطعات به چرخهای جلو اجازه می دهد تا همزمان در چند جهت قادر به چرخش شوند، چرخش از چپ به راست و همچنین هنگام عبور از روی دست اندازها و چاله های جاده ، بالا و پایین. این اجزا می توانند فرسوده شوند و در نهایت عملکرد و کیفیت سواری ماشین شما را تحت تأثیر منفی قرار دهند.
در صورت نادیده گرفتن بیش از حد طولانی ، ممکن است این اتصالات شکسته و وضعیت بسیار خطرناکی را در جاده ایجاد کنند. اگر هرکدام از این علائم را مشاهده کردید ، به مرکز خدمات مکانیکی وستینال مراجعه کنید . در این مرکز ، تکنسین های با تجربه می توانند به سرعت یک سیبک از کار افتاده را تشخیص دهند و آن را با یک قطعه جدید جایگزین کنند.
در ادامه علائم مهمی وجود دارد که در صورت مشاهده باید مراقب سیبک نامناسب خودرو باشید:
سیبک فرمان نیز مانند قطعات دیگر در سیستم تعلیق فشار بسیار زیادی را متحمل می شود و با وجود اهمیت بالایی که دارد باید از صحت و سلامت آن اطمینان حاصل کنید. این قطعه می تواند بر اثر ضربات بسیار شدید در هنگام بروز تصادفات یا رد شدن از مسیرهای ناهموار دچار نقص و خرابی شود. همچنین سیبک در معرض پوسیدگی و زنگ زدن قرار دارد و می تواند در اثر کارکرد در مدت زمان طولانی و قرار داشتن تحت فشار دچار سایش و شل شدگی شود.
به وجود آمدن هر مشکلی در این قطعه می تواند به طور مستقیم بر روی سیستم تعلیق و فرمان خودرو تاثیر بگذارد. چرا که این قطعه در خودروی شما نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. جالب است بدانید با وجود این که اغلب در معرض آسیب های مختلفی قرار دارد اما به سادگی خراب نمی شود. اما دلایل مختلفی می تواند بر روی این قطعه و کارایی آن تاثیرات مخربی داشته باشد. در ادامه مطلب به چند مورد از این عوامل اشاره خواهیم کرد:
- وجود لرزش در فرمان هنگام چرخاندن و در حین حرکت
- وجود خلاصی غر معمول در فرمان
- کشیده شدن فرمان به یک سمت در حین رانندگی
- بازنگشتن فرمان بعد از چرخش به موقعیت اصلی خود
- عدم فرمان پذیری و کاهش کنترل فرماندهی در خودرو
- وجود انحراف و عدم حرکت در یک خط مستقیم
- وجود ساییدگی و خوردگی غیر معمولی در چرخ های جلویی
هرزشدن مهره ها و حتی خراب شدن رزوه پیچ سیبک، نفوذ گرد و غبار به داخل آن و پارگی گردگیر از جمله رویدادهایی است که ممکن است این قطعه را دچار خرابی و نقص کند و به طور کلی، حرکت بر روی دست اندازها با سرعت بسیار بالا، اعمال فشار بیش از حد برای چرخاندن فرمان، تصادف و سوانح رانندگی، ایجاد پوسیدگی، هرز و لق شدن و بسیاری موارد دیگر می توانند موجب خرابی یا معیوب شدن این قطعه شوند و شما مجبور خواهید بود آن را هر چه سریع تر تعویض کنید. چرا که توجه نکردن به این علائم می تواند خسارت های جبران ناپذیری را ایجاد کند زیرا شکستن سیبک باعث عدم امکان کنترل فرمان خودرو خواهد شد.
این مطالب را از دست ندهید