تفاوت کمک فنر گازی و روغنی
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کدام کمک فنر بهتر است؟ گازی یا روغنی؟!
کمک فنر چیست؟
کمک فنر یک وسیله مکانیکی است که در نزدیکی چرخ های خودرو نصب میشود و نوسانات فنرها را کنترل کرده و بخشی از سیستم تعلیق خودرو به حساب میآید. یک سر کمک فنر به اتاق یا شاسی خودرو و سر دیگر آن به قطعهای متحرک از سیستم تعلیق از جمله پوسته اکسل یا طبق متصل میگردد. مهمترین کاربرد کمک فنر از بین بردن دامنه نوسانات فنر است. در واقع یک کمک فنر مناسب باعث نرمی در حرکت و عدم لرزش و تکان خودرو میشود. نیروی وارد شده به فنر در کمک فنر ذخیره و به صورت کنترل شده رها میشود تا مشکلی برای چرخ ها و شاسی ماشین ایجاد نشود.
کمک فنر روغنی چیست ؟
یکی از مدل های رایج در میان کمک فنرها که در انواع خودروها مورد استفاده قرار می گیرد، کمک فنر روغنی یا همان معمولی است . این نوع از کمک فنر دارای سیلندری حاوی روغن و یک پیستون است که در زمان حرکت به جهت موانعی که در مسیر حرکت خود دارد، به کندی جا به جا می شود، به همین دلیل آهسته تکان میخورد و جلوی نوسانهای شدید را میگیرد
در این نوع از کمک فنر با وارد شدن ارتعاش به آن، مایع درون محفظه پایینی که همان محفظه سیال است، از طریق سوراخ هایی که بر روی دریچه آن وجود دارد، به محفظه بالا وارد شده و بعد از باز شدن فنر، مجددا به قسمت قبل باز می گردد و از این طریق ضریب ارتعاش ایجاد شده را به صفر نزدیک تر می کند.
می توان گفت کمک فنرهای گازی از جهت نحوه کار و عملکرد، تفاوت قابل توجهی با انواع روغنی ندارند، با این اختلاف که در این نوع، مخزن گاز نیتروژن یا گاز دیگری، مانع تولید حباب های هوا در هنگام بالا و پایین رفتن کمک فنر شوند و تسهیل در عملکرد کمک فنر ایجاد خواهد کرد.
انتقال سریع حرارت در مقایسه با کمک فنرهای هیدرولیکی به دلیل تماس مستقیم با هوا ودر نتیجه عملکرد مطلوب در درجه حرارتهای بسیار بالا ؛
• حذف و جلوگیری از ایجاد کف به واسطه فشار بالای گاز که از طریق پیستون جداکننده به روغن منتقل می گردد و در نتیجه تضمین پایداری درنیروهای کمک فنر و نیز حفظ عملکرد کنترل پذیری خودرو؛
• سهولت در نصب و قابلیت نصب آن در موقعیت افقی یا عمودی
۱_حذف کوبش
۲_عمر طولانی
۳_فرمان پذیری بالا
۴_ایجاد نرمی فوق العاده
۵_شارژ مجدد با قیمت ۱چهارم
۶_حذف صداهای اضافه اتاق خودرو
این مطالب را از دست ندهید